大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

BlackWarrior     2016-12-13     1896     检举

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

吉兰丹大水灾,陛下没有跑去夏威夷跟奥巴马打高尔夫球;也没有乘坐军用飞机高高在上巡视灾情,而是亲自驾驶四驱车、乘坐舢板到民间与民同在!

他是全民敬仰、不摆架子的亲民好苏丹。今日出任第15任最高元首,吾王万岁!

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

在经过了37年的等待后,吉兰丹州民终于盼来苏丹莫哈末五世殿下就任第15任国家元首,莫不感到幸运和光荣。

吉兰丹苏丹在上一次出任国家元首,需要追溯到莫哈末五世殿下的祖父,即已故苏丹雅哈耶布特拉,在1975年至1979年出任第6任国家元首。

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

莫哈末五世原名东姑莫哈末法利斯,殿下于2010年9月13日继位。

47岁的殿下是苏丹依斯迈及苏丹后东姑阿妮丝的长子,殿下有两名王弟,即42岁的端姑莫哈末法依兹和38岁端姑莫哈末法克里,以及32岁的王妹端姑阿玛琳。

殿下会见州民时使用民间用词如“ambo”自称,殿下也关心丹州子民的福祉,且时常出巡会见内陆地区和原住民区人民。

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

苏丹莫哈末五世(中)在2016年10月28日,参与吉兰丹的夜间义跑活动,与民同乐。

莫哈末五世自2011年12月12日开始就任副国家元首。

殿下参与许多社会及福利工作,作为丹州苏丹基金会赞助人,殿下帮助许多不幸人士,例如孤儿、贫苦人士、残障人士等。

殿下也是“与君同行”徒步竞走活动的发起人,殿下和王族成员在这项2011年开始的活动中与人民一起步行,拉近王室和人民之间的关系。

这项活动于2011年吸引2万1111人参加;而今年10月28日,首次在夜间举行的竞走也吸引了超过2万1000人参加。

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

苏丹莫哈末五世作风亲民,不时走入民间考察民情,图为陛下在2012年2月6日探访平民家庭。

莫哈末五世于1969年10月6日出生,1974年至1975年在法蒂玛幼儿园接受启蒙教育,1976年至1981年在苏丹依斯迈一校接受教育。

1983年,殿下在爱丽丝史密特国家学校和英国奥克汉学校就读至1989年。

殿下于1989年至1991年,在圣十字学院和牛津回教研究中心完成外交课程。

殿下也在伦敦休伦大学学院就读商业行政和外交关系课程、德国国际发展基金会就读外交关系课程和伦敦欧洲商业学校就读欧洲外交行政课程。

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

20 FOTO Siapa Sebenarnya Sultan Kelantan yang selama ini DIRAHSIAKAN. Mengalir Air Mata Rakyat Tengok YANG DIPERTUAN AGUNG Baru Kita Ini.ALHAMDULILLAH !!

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

Pepatah menyebut 'Raja yg adil/baik raja disayangi rakyat, raja yg zalim lagi keji raja dibenci.' Peribahasa ni aku dah ubah.

Hari ni aku bercerita tentang sultan, sultan yg menjadi kesayangan rakyat....siapa lagi kalau bukan putera Sultan Kelantan yg sudah dinobat menjadi sultan Kelantan tidak lama dulu. Sebelum ni mana pernah aku kisah pun pasal sultan. "Hadoo aku kesahh?" Ahh..ganaznyer ayat aku.(Encemnyerrr masa muda Tuanku Faris ni).

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

Kenapa kelantan ek? Aku kan org pahang. Ceritalah sultan Phg ke, yg Dipertua Neg.Sembilan ke? At least atuk sebelah abah aku asal Negeri Sembilan? Tidak. Tidak. Aku takkan bercerita tentang sultan negeri lain, hatta negeri Pahang yg kecoh dgn kontroversi Lynas yg tidak mendapat pembelaan itu.

Jauh sekali nak cerita pasal sultan negeri Johor, Selangor atau mcm² negeri lain lagi. Hanya Sultan Muhammad v Kelantan yg bertahta dihati....... iaitu Tuanku Muhammad Faris Petra yg ingin aku perkatakan. Kenapa? Sebab dia disayangi dan disukai ramai org bukan hanya dari kelantan malah rakyat dari negeri lain termasuk aku.

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

...........banyak yg aku baca tentang Tuanku Muhammad Faris Petra ni...selain rajin imamkan solat...baginda jugak rajin melawat rakyat²nya.....sempoi dan penuh sederhana. Tak menyombong diri mahupun berlagak. Wajahnya saja dah terpamer jiwa kerendahan budi, Insyaallah.

Setakat ni kita tak mendengar cerita² negatif tentang baginda, dan sememangnya kita tak mahu mendengarnya. Apa yg boleh aku katakan, alhamdulillah dikurniakan sultan yg begini. Tuanku Muhammad Faris Petra satu dalam seribu sultan.............!

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

Beruntungnya kelantan memiliki ulama² yg disegani seperti Tuan Guru Nik Aziz dan ramai lagi ulama dan guru² agama, begitu juga Sultan yg baru ini...penuh budi-pekerti merendah diri. Semoga Allah SWT melimpahkan rahmat kasih-sygNya kpd para ulama dan sultan seperti baginda walau dimana jua berada.

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

Sedikit Info mengenai baginda: Lahir pada 6 October 1969.....wah 6 Oct. sama dgn kakak aku. Hensem plak tu. Mudah membahasakan diri SAYA atau KITA, adalah putera sulung. Pernah mendirikan rumahtangga tetapi jodoh tidak panjang, baginda tidak dikurniakan cahaya mata ketika bersama isteri. Baginda menukarkan laungan "Daulat tuanku" kepada "Allahuakbar" supaya rakyatnya mendapat pahala apabila melaungkan laungan tersebut.

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

(Gambar ketika muda yg pertama tu) adalah ketika ditabalkan sebagai Tengku Mahkota Kelantan pada Oktober 1985. Baginda menjawat jawatan itu sehingga 13 September 2010 sebelum Dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang ke- 29. Mulai 13 Disember 2011, baginda telah dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong untuk satu penggal (5 Tahun).

Baginda dikenali sebagai seorang Raja Melayu yang warak, mesra rakyat dan mengutamakan Agama Islam dalam setiap hal.

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

Setakat tu dulu info mengenai baginda, kalau ada aku tambah lagi. Bukan dah tak ada tapi penat so, nk berehat seketika bersama kit kat. Oh ya, baginda jugak suka pakai jubah. Yerlah...raja² ,anak raja, dan org² kebanyakkan macam kita mana suka selalu berjubah² ni. Aku tahu pun melalui apa yg ditulis oleh media dan gambar² sebagai bukti.

Thanks to all bloggers, wikipedia, media, yg keluarkan gambar tentang sultan yg aku ambil ni.....ramai, nak tulis pun tak larat (ayat cover - malas). Jangan tiru sifat ini.......

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

Gambar baru. Sultan Kelantan makan bersama rakyat ketika di masjid

Update: Gambar terbaru baginda Sept 2014 menunaikan umrah. Fb.

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

Update: Dibawah adalah gambar yg aku baru upload hari ni 27 Dec 2014, sultan Kelantan mencemar duli dengan memberi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir besar dibumi kelahiran baginda Kelantan. "Ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya." Itulah peribahasa yg paling sesuai untuk baginda. Membantu rakyat dalam kesusahan dan tanpa diiringi oleh pengiring2 dan pengawal peribadi sikitpun tidak menjatuhkan martabatnya. Malah dipandang mulia, dihormati, dan dikasihi sekalian rakyat tidak kira dari negeri mana.

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!

Baginda memandu sendiri kenderaannya dan membantu rakyat Kelantan yg ditimpa musibah banjir

大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!大马今天迎来第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作风亲民,跟人民甘苦与共。吾王万岁!